Pamiętaj o śniadaniu!

Nie bez powodu mówi się, że od tego, co zjesz na śniadanie, zależy cały Twój dzień. Osoby, które pomijają śniadanie w swoim codziennym grafiku, robią sobie po prostu źle! Dlaczego to takie ważne, żeby odpowiednio skomponować pierwszy posiłek? Co powinno znaleźć się w naszym śniadaniu?
 

Dobre śniadanie, dobry start
Jeśli nasz metabolizm funkcjonuje w prawidłowy sposób, rankiem powinniśmy budzić się głodni. Do 30 minut od przebudzenia powinniśmy dostarczyć naszemu organizmowi odpowiedniej ilości energii, żeby się „rozruszać” oraz mieć siłę na dalsze godziny. Utrzymujący się długo niski poziom glukozy we krwi powoduje w nas uczucie zmęczenia, pomimo tego, że właśnie podnieśliśmy się z łóżka po kilkugodzinnym śnie. Jeśli rano masz problemy z koncentracją, boli Cię głowa i odczuwasz senność, świadczy to właśnie o tym, że potrzebujesz cukru! Okazuje się bowiem, że to niedobór składników odżywczych i źle prowadzona dieta jest przyczyną codziennych dolegliwości, które nauczyliśmy się leczyć tabletkami przeciwbólowymi. Tymczasem rozwiązania należy poszukać gdzieś indziej, może właśnie w śniadaniu.
 

Co powinno lądować na talerzu podczas śniadania?
Jeśli nie jesteśmy fanami przyrządzania śniadania, zawsze możemy zrobić to wieczorem. Wtedy nie będzie wymówki, że rano nie mieliśmy czasu by coś przekąsić. Poranny posiłek powinien należeć właśnie do tych najbogatszych w ciągu dnia, a dobrze, by wszystko było smaczne. Śniadanie powinno dostarczać aż 30% kalorii, które są przewidziane na wszystkie posiłki w ciągu dnia! Dobrze prowadzona dieta to zbilansowana dieta, dlatego należy zachowywać odpowiednie proporcje. W zdrowej diecie wyglądają one tak: 10-15% energia powinna pochodzić z białka, 30% z tłuszczu i 60% z węglowodanów.
 

Przykładowe propozycje
Przykładowe produkty, z których możemy czerpać wymienione wyżej właściwości odżywcze: nabiał – na przykład w szklance półtłustego mleka (1,5%), kawałku żółtego sera (albo białego) lub w małym pojemniku naturalnego jogurtu; węglowodany: kromka lub bułka pełnoziarnistego pieczywa, miseczka płatków kukurydzianych albo płatków zbożowych, a tłuszcze np. z awokado lub ryby. Dobrze jest też do porannej herbaty dodać łyżeczkę miodu lub domowej konfitury. Świetnym sposobem na przyspieszenie swojego metabolizmu jest picie od razu po przebudzeniu szklanki wody z cytryną i miodem. Dzięki temu też nasz organizm szybciej oczyszcza się z toksyn.
Dlatego warto wstać te piętnaście minut wcześniej i przygotować sobie śniadanie. Po kilku dniach na pewno odczujemy różnicę w tym, jak się czujemy rano po zjedzeniu śniadania i bez zjedzenia śniadania.

Autor