Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT)

Czy na pewno tłuszczy trzeba unikać? Każdy rozwodzi się nad tym, jak niezdrowe dla naszego organizmu są tłuszcze, po czym pozbywa się ich całkowicie ze swojej kuchni smażąc na wodzie. Ale to stwierdzenie jest bardzo nieścisłe, ponieważ tłuszcze jak najbardziej są potrzebne w naszym organizmie. Pytanie tylko – które?
 

Dobry tłuszcz vs. zły tłuszcz
Dobry tłuszcz zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które wzmacniają odporność organizmu i dostarczają energii. Czy wiedzieliście, że tłuszcze mogą być naszym paliwem z równym powodzeniem jak cukry? Poza tym są bogate w witaminy A, D, E i K, przy czym dobrze chronią je przed utlenieniem. Tłuszcze wspomagają również procesy trawienne i ułatwiają przyswajanie substancji odżywczych. Oczywiście, wszystko zależy od ich rodzaju, jakości i sposobu obróbki. Mało kto wie, że najlepiej spożywać oleje (z pierwszego tłoczenia, tłoczone na zimno) na zimno, a nie na nich smażyć.
 

O co chodzi z kwasami nasyconymi
Znajdują się one głównie w tłuszczach stałych, czyli zwierzęcych, między innymi w smalcu, maśle, słoninie czy łoju. Możemy bez nich przeżyć, bo nie są niezbędne w naszej diecie – organizm ludzki jest w stanie sam je wytwarzać. Spożywając zbyt duże ilości tłustego mięsa lub nabiału, w naszej krwi wzrasta poziom złego cholesterolu – jesteśmy wtedy narażeni na przyrost wagi, choroby wątroby, miażdżycę i cukrzycę.
 

Kwasy tłuszczowe nienasycone NNKT
Natomiast kwasy nienasycone nie są produkowane przez nasz organizm, dlatego musimy zapewnić mu do nich stały dostęp, ponieważ są bardzo ważnym elementem do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju. Niedobór niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych powoduje wiele różnych groźnych dolegliwości, na przykład reakcje zapalne w organizmie, zahamowanie wzrostu i niemowląt i dzieci, przesuszenie i zmiany skórne, spowolnione gojenie się ran, zwiększa się ryzyko infekcji, zostaje zaburzona gospodarka cholesterolowa i czynności narządów. To nie są schorzenia, które można wyleczyć w kilka dni, więc zdecydowanie warto im zapobiegać. Najwięcej NNKT jest w olejach roślinnych, szczególnie tych z nasion, orzechów, kiełków oraz w tłuszczach rybich (np. możemy codziennie jeść tran). Według statystyk dotyczących spożywania niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych w Polsce, jemy ich zdecydowanie zbyt mało niż nakazują wszelkie normy żywieniowe.
 

Porady dotyczące źródeł NNKT
Było wiele prawdy w kampanii reklamowej „Ryba wpływa na wszystko”. Im tłustsza ryba, tym więcej NNKT zawiera i jest korzystniejsza dla naszego organizmu. Dlatego zaleca się jeść prawie kilogram ryby tygodniowo lub powinniśmy pić do dwóch łyżeczek oleju rybiego lub lnianego dziennie.

Autor